Hae
Queen of Eve

Piilomainonta blogeissa

Piilomainonta blogeissa on monia lukijoita ärsyttävä asia. Sen lisäksi, että se saattaa ärsyttää, se on oikeasti myös kiellettyä. Eilen kävin A-lehdillä kuuntelemassa vaikuttajamarkkinoinnin uusista tuulista, pääpointtina kaupalliset yhteistyöt ja niiden merkintä eri somekanavissa. Meillä ollaan oltu aina aika tarkkoja asiasta ja mun mielestä tässä asiassa voi olla hieman ylpeä. Meillä ei lukijoita johdeta harhaan.

Aina varmaan paremminkin voisi tehdä ja virheitä sattuu, mutta pääasiallisesti A-lehtien blogiportaaleissa mainonta on selkeää ja helposti lukijan havaittavissa. Meillä FitFashion-blogiportaalin puolella kaupalliset yhteistyömerkinnät suorastaan kirkuvat oransseina palkkeina etusivulla, joten vahingossa ei sellaista voi lukea. Sen kyllä tietää.

Mainoslinkityskin kerrotaan aina blogipostauksen alussa ja nämä tiedot näkyvät lukijalle heti. Jos tuote on saatu blogin kautta tai on jonkinlainen pr-lahja, on siitäkin lähes poikkeuksetta maininta blogitekstin yhteydessä. Aika monet tykkäävät merkitä saadut tuotteet käyttäen *-merkkiä, koska sitten on helppo erotella tuotteet joita ei ole omalla rahallaan ostanut.

Vaikka jo aiemminkin A-lehdillä on oltu hyvin tarkkana yhteistöiden merkitsemisestä, on uudet säädökset vieläkin tiukempia. Jatkossa te lukijat tulette sen varmasti huomaamaan, sillä kaupallisten yhteistöiden merkinnät tulevat varmasti lisääntymään kaikkien blogeissa viimeistään sitten, kun jokainen on ehtinyt uudet ohjeistukset lukea ja sisäistää. Yksi iso eroavaisuus piilee mm. siinä, missä ennen saattoi riittää maininta tuotelahjasta ei välttämättä enää riitäkään. Vaikkei tuotteen mainostamisesta saisi rahallista korvausta, voi se silti olla kaupallinen yhteistyö jos se on toteutettu näkyvyys mielessä.

Jonkinlaista hienosäätöä jatkossa varmaan tullaan tekemään merkintöjen suhteen, mutta itsekin jo tiedän, että oman blogini kaupalliset yhteistyöt tulevat kasvamaan ihan väkipakolla. Sen lisäksi, että teen kaupallisia yhteistöitä jatkossa enemmän, on myös merkintä tiukempaa. Asiat jotka eivät olisi ennen kirkuneet oransseilla palkeilla ovat sitä jatkossa. Muutos on varmasti huomattava.

Itseäni asia ei sinänsä häiritse, sillä olen tottunut ilmoittamaan mainoslinkeistä mikäli käytän niitä postauksissani, ja kaupalliset yhteistyötkin ilmoitan annettujen ohjeistusten mukaan kuten ennenkin. Nyt vain vähempi ei enää riitä, joten muutos näkyy varmasti vahvasti juuri teille ja toivonkin, että tämä nähdään pääosin hyvänä asiana.

Siinä, missä toisia ärsyttää mahdollinen piilomainonta sekä se, ettei yhteistöitä ole merkitty tarpeeksi selkeästi, ärsyttää toisia taas se, että niitä yhteistöitä on. Lukijoiden suhtautuminen kaupallistumiseen on hieman fifty-sixty, mielipiteitä on monia.

Itseäni ei ole koskaan (edes harrastelijana) ärsyttänyt blogien kaupallisuus. Se, mikä joskus on ärsyttänyt on se, että mainoslinkkejä (niitä mistä bloggaaja saa kaupallista hyötyä) piilotellaan ties minkä osoiterivistön taakse eikä postauksessa ole halaistua sanaakaan siitä, että kyseessä on affiliatemainonta. En myöskään ole koskaan skipannut kenenkään bloggaajan tekstiä siksi, että kyseessä on kaupallinen yhteistyö. Nykyään ne ovat usein myös bloggaajan itsensä näköisiä ja hyvin rentoja postauksia, eikä mitään yritykseltä itseltään kopioituja ja päälleliimattuja mainoslauseita. Se kyllä hieman tökkii jos sisältö ei tunnu lainkaan omalta vaan on jostain kopioitua.

Se, että saatu tuote tai palvelu sopii bloggaajan tyyliin tekee kaupallisista yhteistöistä toimivia ja luotettavia. Itsekin olen ottanut sen linjauksen, että teen vain yhteistöitä jotka sopivat tyyliini ja joista aidosti pidän, näin en joudu mihinkään hankalaan asemaan jossa minun pitäisi tehdä jotain mikä ei sovi mulle tai mun ajatusmaailmaan ja uskon, että mun lukijat myös huomaa sen.

Suurimmaksi osaksi musta on ollut ihan mielekästä lukea blogeissa olevia yhteistyöpostauksia, koen itse saavani niistä lähes aina jotain irti. Ja kyllä, minä olen juuri sellainen lukija joka etsii tietoa tuotteista juuri blogien kautta. Ne perinteiset mainokset ei aina vakuuta vaan kaipaan hieman syvällisempää juttua ja kuvia tuotteista sekä palveluista.

Piilomainonta on asia mihin jotkut todella suositut ja isot bloggaajatkin ovat toisinaan sortuneet, tosin monet ovat jo tapansa korjanneet ja varmasti nyt portaalit toisensa perään ottaa uusista ohjeistuksista kiinni ja on tarkempia bloggaajiensa ja tubettajiensa tekemistä yhteistyömerkinnöistä. Se piilomainonta on vaan ollut monelle helppo ja opittu tapa, kannattava sellainen ja joillekin siitä voi olla vaikeaa luopua.  Tiedättekin varmaan miksi? Siksi, koska lukijoiden suhtautuminen saattaa olla joskus todella ristiriitaista mainontaa kohtaan.

Toivotaan, että sisältö olisi mahdollisimman aitoa ja henkilökohtaista, että olisi laadukkaita kuvia ja videomateriaalia. Halutaan syvällisiä tekstejä ja sitä, että bloggaaja panostaa blogiinsa 24/7 mutta kuitenkin pysyen harrastelijana ja tehden blogiaan 40h työviikon ohella, toki joka päivä uuden, laadukkaan blogipostauksen ilmoille sylkien. Mutta mitään ei saa mainostaa eikä blogilla saa tienata. Se pitää olla hyväntekeväisyyttä 100%. Kaikki pitää olla pyyteetöntä ja ilmaista viihdettä lukijoille, ammattimaisesti mutta harrastelijana. Ristiriitaista, eikö totta?

Toki tuo oli vain kärjistetty esimerkki, mutta varmasti saitte langasta kiinni. Kovia vaatimuksia ja teki niin tai näin, voi vastaanotto olla nyrpeä. Itse olen kuitenkin ihan tyytyväinen omaan linjaukseeni, enkä koe että mulla olisi ollut mitään kummoisia ongelmia näiden asioiden kanssa. Eli jatketaan harjoituksia!

Psst! Harjoituksista puheenollen, huomatkaa mun uudet kuvat blogipostauksessa. Eikö olekin eroa entiseen? Ne on otettu Huawei Mate 10 Lite* -matkapuhelimella jonka olen saanut tuotetestaukseen blogini kautta. Mä oon harjoitellut nyt kuvaamista enemmän ja säädän aika paljon puhelimen kanssa kuvatessa. Katsotaan näkyykö suunta yhtä hyvänä kehityksenä kunhan tässä saan lisää treeniä ja tutustun kaikkiin ominaisuuksiin. Toivottavasti nautitte paremmista kuvista!

♡ SEURAA MINUA ♡

Instagramissa Bloglovinissa / Facebookissa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *